Gevinster, effekter, karabin, gevinstrealisering

Kultur er dyrt, men verdt det!

45 ansatte fra Bergen, Oslo, Trondheim og Stavanger var samlet i Stavanger for tre dager med kick-off i helgen. Fokus var å være sammen, lære av hverandre, bli inspirert og jobbe med selskapets vekststrategi for de neste årene. Som alltid var gevinster i fokus, og i 2018 har konsulentene i Karabin bidratt til å oppnå 2,5 milliarder i dokumenterte gevinster for våre kunder, og det ble feiret med brask og bram.

Publisert 21/01/2019

Involvering av de ansatte i viktige beslutninger

Karabin er Norges ledende forbedringsmiljø, og leveransene våre måles i effekter for våre kunder. Det å kunne dokumentere gevinster av endringsprosesser er svært viktig. Dette innebærer også at vi tar vår egen medisin for å nå selskapets mål. I løpet av tre dager ble alle ansatte involvert i hvordan selskapet skal operasjonalisere strategien og beslutte aktiviteter for å nå de hårete vekstmål som styret og ledelsen har satt frem mot 2021. 

De nyansattes bekjennelser

Syv nye Karabinere fikk sin introduksjon til Karabin-kulturen på årets vinter kick-off, deriblant Mansour Rashidi, som kommer fra en stilling som direktør for endring og innovasjon i Bisnode group og Yvonne Hansen, som kommer fra stilling som Chief Digital Officer i Codex. Både Mansour og Yvonne er ansatt i Oslo, og begge har valgt Karabin som sin arbeidsplass fordi de vil være med å påvirke og utfordre til ytterligere vekst i en by med ekstremt sterk konkurranse. Det å bevare den sterke forbedringskulturen og det målrettede fokuset på dokumenterte gevinster i Karabin vil være en nøkkel i dette. 

På spørsmål om hva han synes har vært mest overraskende på kick-off svarer Mansour følgende:

Det faktum at Administrerende direktør i Karabin har en energi og entusiasme som overgår det meste jeg har sett andre steder.

Yvonne Hansen, er klar over hva hun mener skiller Karabin fra andre arbeidsplasser:

Min oppfatning er at uansett hvem du snakker med i Karabin så er de genuint interessert i å hjelpe deg. Det er ganske unikt. Og som nyansatt føler du deg svært velkommen og raskt inkludert.

Mansour Rashidi blir intervjuet av NRK Rogaland. Det er stas for Stavanger å få besøk av flotte Oslo-Karabinere. Adm.Dir Ole Øyen i bakgrunnen.

2,5 Milliarder i dokumenterte gevinster i 2018

19 prosjekter har levert dokumenterte gevinster på 2,5 milliarder kroner for våre kunder, i løpet av 2018. Et av høydepunktene på kick-off er derfor når de som har dokumentert realiserte gevinster får lov til å presentere gevinstbrevene som kundene har signert. Disse brevene viser hvor mye målbare effekter vi har bidratt med på våre kunders bunnlinje eller samfunnsoppdrag og andre effekter innen HMS, risiko og kultur.  Her lærer vi om hverandres metoder og tips og triks for å øke fortjenesten til kundene, og hvordan måle effektene på best mulig måte.

Administrerende direktør Ole Øyen, er stolt over resultatene:

Det er fantastisk opplevelse å se vår misjon; ”Karabin skal skape 1 milliard kroner i resultat for kundene per år” bli så omfavnet av kulturen og det er faktisk ganske rørende å se entusiasmen og lære om hvordan våre ansatte leverer så utrolig bra til kundene våre. Vi setter ikke bare i gang forbedringsprosjekter og tiltak – men vi følger også kunden helt frem til de tar ut effektene! Dette er bare helt unikt! Å bygge denne kulturen har vært krevende og dyrt, men har gitt en unik effekt for selskapet, kunder og ansatte.

Vi brukte Mentimeter i løpet av hele Kick off til å kartlegge Voice of the Employee

 

Voice of the Planet

Karabin har nå valgt å utvide resultatbegrepet til å gjelde miljøgevinster slik at vi som konsulenter kan hjelpe kundene våre med å bli klimanøytrale, noe som Karabin selv ble i 2018.

I dag er alle ansatte tilbake til prosjektene sine og hjelper kunder å fortsette med å realisere sine strategier. I tillegg vil de på ulike måter involveres i hvordan Karabin skal klare å realisere vekststrategien fremover. Kontoret i Oslo skal bygges opp, og til det trenger vi flere gode endringsagenter og prosjektledere for å øke tilbudet til eksisterende og nye kunder i Oslo Regionen.  

 

Vil du være med på laget vårt? Kontakt oss her


Skrevet av: Rita Bach Omdal, Mari Kollsgård og Ole Øyen

Kontakt oss