Gaming er verdifullt for næringslivet

- Erfaring fra moderne dataspill har verdi i arbeidslivet. Det er ikke bare tidsfordriv, det er trening av verdifulle evner og det er dannelse, sier Daniel Eide, Manager i Karabin.

Dataspill er en stor industri verdt mer enn 150 milliarder dollar globalt. De beste spillerne innen såkalt eSport tjener millioner av dollar. Veksten har vært betydelig, og Covid-19 situasjonen har gitt en ytterligere boost. Uken etter at WHO (Verdens helseorganisasjon) erklærte at vi står i en pandemi, økte datatrafikken i USA fra dataspill med hele 75 prosent. 

- Jeg tror mange forbinder dataspill med unyttig tidsfordriv, kanskje særlig eldre generasjoner. Det kan ha noe med typen dataspill de har vokst opp med, sier Daniel Eide. 

Regjeringen satser på dataspill

Den norske regjeringen har lansert en egen strategiplan for dataspill for årene 2020-2022. Målet er blant annet å løfte dataspill som kulturuttrykk, næring og fritidsaktivitet.

«Dataspill er kunstuttrykk. De beste dataspillene lar oss se verden med nye øyne. Det kan gi unik innsikt i andres situasjon og det kan lære oss om oss selv. (..) En aktiv dataspillpolitikk skal bidra til at hele befolkningen har tilgang til dataspill som kan gi felles referanser, læring og glede. Regjeringen vil øke kompetansen om og forståelsen for spill og engasjere flere til både å bruke og skape spill», uttalte kulturminister Trine Skei Grande i rapporten.

Gir overførbar trening

Daniel Eide er siviløkonom og har mange års erfaring både som analytiker, forretningscontroller og økonomisjef. Nå arbeider han som rådgiver for næringslivsledere som ønsker vellykkede endringsprosjekter.

- Alle bedriftsledere må håndtere usikkerhet. Markedet endrer seg, rammebetingelsene endrer seg og konkurrentene kommer med nye løsninger. Derfor er det mange bedrifter som bruker strategiske verktøy som scenarioplanlegging for å kunne oppdage nye trender raskt, forteller Daniel Eide.

Det er nettopp evnen til å håndtere usikkerhet, drive kreativ problemløsing og reagere raskt som Eide mener såkalte multiplayer-spill bidrar til å trene opp. Det henger sammen med hvordan spill har utviklet seg gjennom tidene.

Fra PvP til PvE

Fra dataspillenes start har det handlet om å slå en datamaskin i visse utfordringer. Noen har krevd tankekraft og noen har krevd raske reflekser eller bevegelser, men man har spilt mot en datamaskin som lever etter gitte sett med regler. De siste årene har dataspill hatt en revolusjonerende utvikling der man oftere spiller mot menneske enn maskin.

- Tidligere var dataspill i hovedsak PvE (player vs environment). Nå er det blitt mye mer utbredt med PvP (Player vs player). Det har en del implikasjoner for spillet. Når man spiller mot andre mennesker blir dynamikken helt annerledes. Spillerne utvikler seg og spillestilen endrer seg, sier Eide. 

Mennesker lager stadig nye taktikker. Som spiller må du kunne endre deg raskt. 

- Her kan man enkelt trekke paralleller til arbeidslivet både i linjen, prosjektarbeid og strategi. Man får god trening i å analysere motstanderen (problemet) og finne frem til beste fremgangsmåte for å bekjempe vedkommende (løse problemet). Man lærer seg å tenke litt utenfor boksen og være kreativ i tilnærmingen når det skjer endringer i spillet.

I Europatoppen

Å påstå at Daniel er dyktig i dataspill er ingen overdrivelse.

- Jeg brukte en del tid på dataspill da jeg vokste opp. Det var ikke så kult å fortelle om til medstudenter og familie, da de fleste tenkte at dataspill var tidsfordriv uten særlig verdi sammenlignet med å spille et instrument eller drive med idrett. Men jeg mener det har verdi!

Daniel Eide jobbet målrettet med spillingen på samme måte som en idrettsutøver trener målrettet. Han var en periode rangert på topp 50 i Europa i spillet «Warcraft 3», i kategorien 2 vs 2. 
Warcraft 3 er et såkalt sanntidsstrategispill og var enormt populært. Første måneden etter at det kom ut ble det solgt en million kopier, og det hadde i periode flere millioner aktive spillere.


Bildetekst: Daniel Eide, Manager i Karabin, mener gaming er verdifullt. (Foto: Sturlason)

Spillteknologi brukes i nye bransjer

Teknologi utviklet til dataspill brukes til visualisering av data i mange næringer. Bruksområdene strekker seg fra design av boreplattformer og visualisering av 3D-seismikk, til visualisering av regnskapsdata og til rehabilitering av mennesker med traumatiske skader.

Hva med sosial kompetanse?

I løpet av månedene med Covid-19 tiltak har mange ungdommer sittet inne på rommet sitt og spilt, samtidig som foreldrene gjerne har bekymret seg for barnas sosiale utvikling. 

Eide mener at moderne dataspilling kan være sunt for utvikling av sosial kompetanse. 

- Det er en grunn til at teambuilding i næringslivet vanligvis inkluderer noen utfordringer og litt konkurranse. Det er fordi det bygger samhold å tape i lag og å vinne i lag. 

Han mener at ungdommene lærer mye også «utenfor banen» når de spiller med andre.

- Vi brukte også en del tid på grupper man spilte sammen med (klaner). I organiseringen av disse gruppene hadde vi intervjuer og såkalte «try outs» (prøvekamper) for nye som ville delta i klanen. Vi organiserte cuper, laget hjemmesider, søkte sponsormidler og hadde masse gøy sammen. 

Han legger til at det selvsagt ble mye krangling og dårlig språk blant tenåringene via internettlinjene.

- Men av sånt ble det forsoning, tilgivelse og fremsnakk, så det lå en slags dannelse i det også. Man bygger sosial kompetanse av å omgås og interagere med andre mennesker, også digitalt.

Klar for en diskusjon

Vi spør Daniel om han fremdeles spiller etter at han ble voksen da det ofte blir mindre tid til den slags. Han innrømmer at det har vært lite spilling de siste årene – frem til i fjor.

- Med Covid-19-tiltak som besøksforbud har det blitt en del ensomme kvelder. Så i høst kjøpte jeg meg en spillkonsoll og begynte å spille Fortnite online med venner. Da snakker vi sammen mens vi spiller, og det er kanskje noe av det mest sosiale vi kan gjøre så lenge det ikke er lov til å ha mange på besøk. 

Eide arbeider for tiden med å hjelpe bedrifter og offentlige organisasjoner med å gjennomføre endringsprosjekter. Han diskuterer gjerne digitalisering og hvordan ny teknologi kan og bør påvirke arbeidshverdagen.

- Til leserne vil jeg si: Ta gjerne kontakt hvis du vil diskutere emnet, prate om gevinstrealisering eller «bare» søke opptak i Fortnite-squaden min! 

Spør oss

Spør oss

Daniel Eide

Manager